Search This Blog

MY suke dengar list...


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Thursday 11 August 2011

CUKUPLAH ALLAH BAGIKU!!!

Hurmmm.....mengeluh ke aku ni? Ishh...x baik pulak mengeluh2 ni. Bukan saja nk mengeluh, tp pening memikirkan segala yang blaku sejak akhir2 ni. Macam2 blaku. hahahhaha..nak tergelak pon ade. Tp x pernah rasa menyesal sebab semua ni dari Allah kan? Dah tentu semua yang datang dr DIA adalah yang terbaik rencananya! Tp...PADA YANG ANGGAP MUSIBAH NI MACAM SESUATU YANG MENGANCAM DAN MEREMUKKAN HATINYA.....MMG LA BUKAN SEORANG HAMBA ALLAH YANG BERSYUKUR DAN REDHA PADAnYA!

Secara jelasnya, saya dituduh kot..ke difitnah? lebih kurang gitu la...dituduh/difitnah menjalinkan hubungan dengan Bos saya. hahahahaha....kelakar.
[ Laki aku dah cukup MUDA LAGI ENSEM pon ] jika nk dibandingkan dengan Bos aku tu. W/bagaimanapon, Bos aku a.k.a bos kami ni mmg seorang yang garang, tegas n sangat humble. kira dia boleh terima pendapat org bawahan macam kami w/pon kami x sama level dengan dia. dan setakat ni, bos kami ni lah yang jd SAHABAT BAIK kami kat opis[hanya utk group2 yang x menentang bos aje] . sbb bos ni boleh jadi macam abah n abang pd kami. pada aku , x la macam abah...(tua la sgt) macam abang kot! n jugak utk dorang yang lain.bos yg sgt prihatin dan bagus dlm pentadbiran mahupun ilmunya.

Sejak insiden aku "disergah" oleh pemilik hati bos kami...sejak tu aku, kawan2 lain sume cuak nak baik2 ngn Bos. Masing2 sibuk mengatakan kesian kat Bos yang MARUAH nye dicanang2 orang,dipijak2 orang dan pada aku....sepatutnya...orang yang patut MENDOKONG maruah seoarng suami ialah orang yang paling dekat dgn dia la kan? Ntah la...nama pun manusia. rambut sama hitam...hati, sikap, perangai,tetap x sama. W/pon asal manusia itu dr sumber dan unsur yang sama...apatah lg PENCIPTA yg sama.

Sejak insiden itu juga...aku lebih berhati2 dengan manusia2 yang btopengkan pegangan islam semata2 , namun hakikatnya...mereka lg teruk. BUkan ke Allah dah bfirman...Allah bukan tengok LEVEL/PANGKAT/HARTA/STATUS seseorang hambaNya...tp Allah tengok HATI n AMALAN BAIK mereka. NAh....baik sgt dah? Bukan utk menafikan bahawa aku dan bos aku jugak kawan2 yg lain..kami mcm satu famili kat opis ni. Tp ...x tau la kenapa lately...smenjak sindrom 'wat orang' ni...macam dah bpuak2 plk aku tengok opis ni. Ape la nk jd. Tp...aku x pelik pon, kedatangan aku bukan saja x x disenangi oleh mereka di kala SEKARANG...tp sejak SEBELUM kedatangan aku kat sini. Sama jugak mcm geng aku c MOMIE. Kedatangan dia pun x disukai dan digemari oleh beberapa orang yang "BAIK" sangat tu. Sama jugak mcm aku. Ade ke sbb kami baik dengan bos? @ Kami memang orang harapan Bos? atau kami mmg efficient pon...sbb tu bos x suka serah keje pd orang2 yg x efficient dan purak2 baik di depan, tp di belakang.....naudzubillah....

Banyak jugak komen @ feedback yang member2 opis bg selepas insiden tu....bnyk yg x suke dgn fitnah yg dihamburkan. MMg x logik pon. Dgn aku? cantik sgt ke aku ni? KAYA sgt ke? BAgus sgt ke? Aku kan ada SUAMI...ade 4 anak...nk masuk 5 pon!!! Nak dijadikan cerita lg...(hati tgh bengang nih!) anak dlm kandungan ni pon...disangka anak bos aku! MasyaAllah....ade jugak aku bagitau pd suami aku tntg apa yang org cakap sal baby kali ni...dia kata nk aje dia tumbuk muka org tu....tp aku kata x pe....may b Allah nk uji. Nak bg baby aku ni, sesuatu yg x de pd anak2 mereka yang lain. Mana tau..lahir2 je punya otak yg genius ke..mampu mmberi kesenangan pd umi n abi dia ke..jd jutawan bila dilahirkan ke..who knows kan? n..aku jugak berani, kalau nk DNA baby ni...aku boleh bg. Kita tgok..sapa yang nk dapat malu. x tau ke mereka hukumnya QAZAF? @ x cukup ilmu tentang QAZAF? Ade jugak member2 yang sarankan..."kak...ko saman malu je kak!" hahahahaha...macam2 la dorang nih!! Pd aku...sabar n silent is gold...tu yg tbaik kot. Kita kan ade Allah....wat ap nk bkokok sana-sini...nk tnjuk silap n pekong sendiri? Baik diam...doa banyak2 n PERCAYA SERTA BERSANGKA BAIK dgn ALlah. Moga2 ada jalan kluar untuk kami. Alhamdulillah....sahabat aku tu selalu pesan kat aku n kawan2 lain...(maknanya bukan aku je!) jumaat ni baca Al-Kahfi bnyk2...moga kite thindar dr khianat n fitnah manusia maupon DAJAL!

Aku pon isteri jugak....tau perasaan seoarng isteri..in fact aku rasa, aku lg banyak pengalaman kot sbb slalu handle kes2 family kat opis nih. n alhamdulillah....semua tu dpt jd iktibar utk aku dan MY KANDA. BUkan kami x pernah diuji dengan bende2 mcm ni...aku rasa suami aku lg bnyk peminat, sampai ada yang mandrem dia lg. Tp,....aku sentiasa ingat itu sume keje tuhan...Dia bg...Dia mst amek balik. Sikit pon aku x nk semakkan dlm kpala aku. wat apa nk pk bende bukan2...wat stress...sakit jantung ...muka pon nmpk tua...x gitu? X dinafikan...awal2 kawen dulu.....mmg aku rasa suami tu hak milik aku sorang. x boleh ada yang nk sentuh maupon kacau dia. tp bila dah makin tua ni...bnyk bende da jd....suami aku pon tau 'ajo' aku...aku pon makan ajo kot...alhamdulillah...kami ada 5 anak skrg. x cukup bahagia ke tu? In fact mmg MY Kanda is my everything! X de ganti pon. MMg sejak kecik cite2 n doa aku, aku nk dpt laki yg mcm abah aku...n Allah bg! Alhamdulillah....apa jugak buruk baik dia...lebih kurang dia..aku telan..aku betulkan, kami sama2 betulkan , sebab kami sayang rumahtangga kami. Maklumla..kami org susah! jd...ilmu dan anak2 ni la harta tbesar kami.

Tp...aku x faham bila ada orang yg x bsyukukr dengan apa yang dia ada. x nk cuba membandingkan diri dengan orang yg lbh susah( @ mmg dah senang sejak kecik?)....x nk redha , bsyukur dengan apa yang Allah dah bg. Pelik tol!!! OMG beb!!!

Everyone dreams of a happy family. everyone wants to make a home that is a heaven on earth. there are several factors that makes ppl happy.
* happiness derived fr material factors: ppl always perceive that if they have more money or status, they will be happy.
*happiness derived fr physical factors: some ppl will be happy when they are strong, pretty or healthy.
* happiness derived fr internal factors: this is the source of true happiness. having a strong will, courage and good heart, will ensure happiness though we're faced with all kinds of trials.

sabda rasul (s.a.w), "isteri yg baik, kediaman yg baik dan kenderaan yg baik akan menjadikan manusia damai dalam menjalani kehidupan."
the first two factors refer to the responsibilities of a woman (i.e. wife). wanita yg pandai menjaga kehormatannya serta rumahtangganya dgn baik akan membuat ahli keluarganya merasakan tenang bila berada di dlm rumahnya. ahli keluarganya juga akan dpt merasakan kasih sayang dlm rumahtangga. maka terasa lah rumah itu bagaikan syurga.

untuk mendapatkan rumahku, syurgaku, kita harus menjaga aspek2 berikut:

- ada cinta dlm diri kita, suami dan anak2 serta ada cinta pd Allah. cinta antara ahli keluarga akan menimbulkan rasa percaya antara satu sama lain dan sama2 dpt mengharungi kesenangan n kesusahan hidup. cinta pd Allah akan membuat kita redha dgn apa yg berlaku serta bersyukur dgn apa yg kita ada.

- senyum dan riang selalu. senyuman itu satu sedekah. dgn senyuman juga kita akan merasa lebih tenang dan bahgia. it's hard to be angry when you smile and it's hard to be angry with someone who's smiling. furthermore, it takes less muscles to smile than to frown.
- ada berbincang dan berkomunikasi. berbincanglah tentang semua perkara yg merangkumi hidup rumahtangga. don't miss out on any opportunity to talk to your spouse. (why is it that when a couple is dating/juz married, they will talk while in the car but if they've gone through yrs of marriage, they will hardly talk. instead the wife will look out the window n the husband will look at the road in front.) communication is impt so that both of you will be one voice in the disciplining of the chd (no bad cop, good cop kinda thing coz then the chd will know who to manipulate to suit his need).
- aktif dlm aktiviti bersama keluarga. meluangkan masa berkualiti bersama ahli keluarga akan mengeratkan silaturrahmi antara ahli keluarga.

- memahami pentingnya persahabatan. dun restrict ur family members fr making friends, hanging out with or contacting their friends. everyone needs friends. try to get to know a little about their friends so that u'll understd them better.

- ada satu wawasan. impian suami n impian isteri harus sama. if not the same, then have to meet half way n work towards the same goal (therefore must discuss with each other).
- aspek kerjasama. takde manusia yg boleh buat semua kerja dgn sendirinya. saling bantu membantu supaya takde yg merungut/ tak senang hati at the end of the day.
- sesuaikan diri kita. takle jadi org yg berat sebelah. jgn ashik menitik beratkan tentang mak ayah kamu tapi tak peduli pd mertua kamu. kena menyesuaikan diri dgn cara suami kita dibesarkan.
- saling berkongsi perasaan. don't lash out on ur family members (esp d kids) when u r in a bad mood. tell them that u r n a bad mood, so tat they'll understd ur behaviour (n most probably won't add to ur problems).
- tahan rasa marah n kurangkan leteran. rasa marah itu kawan pd syaitan. apabila kita marah, syaitan senang utk mencengkam hati kita. bila terasa marah, jika kita sdg berdiri, maka duduklah. jika sdg duduk, maka baringlah. jika masih tidak reda, maka ambil wudhu' n kerjakan solat.

masukkan dlm hati kita perkara2 berikut:
- saya ingin menjadi wanita syurga
- saya ingin menjadi isteri yg solehah (yg membuat suami rasa tenang apabila berada di rumah)
- saya ingin menjadi ibu yg mithali (yg membuat anak senang duduk di rumah)

panjang nye entry kali ni...bengang sangat agaknya ko in doty! x pe...Biarkan mereka yang agak sakit jiwanya itu dengan jiwanya...dengan kata2nya..yang menyakitkan hati sendiri..sabar banyak2 mcm apa yang kawan2 sekeliling anda kata! In fact kawan2 kt opis{ bukan yang ala2 baik2nya ye!) mmg sentiasa dblakang ko. maruah org dicanang...fitnah gitu -gini....bayangkan...berapa bnyk PAHALA yg ko dpt doty!Doa semoga Allah beri petunjuk pd mereka2 yang perlu itu!

Belajarlah mengenali Allah...kalau kita ni, isteri...jaga hubungan kita dengan Allah sebaiknya...InsyaAllah...Allah jaga hubungan kita dengan suami dan anak kite! Trust me!! Aku x tulils kalau x betul!! Aku baca dlm buku yg ditulis oleh Ustaz Pahrol Mat Juoi...Try la cr BUKU " NOTA HATI SEORANG LELAKI" ..den u will know!

Agak2 dapat ke aku maafkan semua fitnah yg org2 tu dah bg kat aku ek? eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeiiii....belum lagi kot utk stakat masa ni. tanggung la dulu dosa korang yg kata aku ni ngangungkan anak bos aku sendiri....!!Allah ade..Allah balas..sume ade anak kan? Jom jaga n pantau anak masing2 yok! kami dr geng susah ni..mmg anak aku anak ko...tp yg ala-ala senang @ KAYA tu...anak dia x leh ditegur kot! hahahahaha.....nasib la...

Maaf la ye...entry ini bbentuk UMUM! Saya hanya meluahkan apa yg saya rasa n tanggung sahaja. Segala doa yang saya iringkan adalah dr hati saya dan tidak ada kena mengena dengan sessapa. kalau ade yang terasa...( ade ke org bc blog aku nih?) maaf la ye! Adioss!



















dilullabykan oleh noordotyrasulkhan

No comments:

Post a Comment