Search This Blog

MY suke dengar list...


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Tuesday 23 August 2011

Yok doakan dia! RARA ZIKRY....

Ermm..my 2nd entry da ni. Boring waktu2 ngantuk mcm ni, dan memaksa mata n otak utk bfikir tentang hidup. Fikir benda2 yg x berfaedah atau x patut nanti dapat dosa je. So...tangan kasar aku ni pon mulala google sal RARA ZIkry...mula2 jumpe kisah dia ni kat Blog Gadis Melayu C Rina Salleh....mmg x tau kalau x bac ablog Rina. so...credit to Rina Salleh yg membuatkan aku terfikir untuk mnulis dan bdoa untuk Rara Zikry...

Rara Zikry ni atau nama sebenar dia ZARITH NADHIRA BT MOHAMAD ZIKRI , yg lahir pada 4 Oktober 1988 ...mrupakan student lim kok wing , dlm jurusan interior design. Insan chumel ni mmg merupakan makhluk ciptaan Allah yang sangat cantik( mmg cantik sgt ) ...namun siap kita maupon Rara Zikry or even famly Rara untuk menyangkal kuasa dan iradat Allah bilamana Allah uji Rara an juga famly dia dengan penyakit Rara. Rara ni mengidap penyakit Hypoxic Ischaemic Encephalopath ie kecederaan otak yang disebabkan kekurangan oksigen , kesan drpd sesak nafas atau asthma...poor her:(

Sedih bila baca kisah Rara ni...aku boleh bayangkan perasaan makbapak Rara yg mesti susah hati dan sedih tengok anak mereka yg selamani ceria, happy go lucky girl, jd terlantar je kat katil n sakit. Aku jugak ada anak, x sanggup kot kalau tgok anak sakit n derita mcm tu. Kalau ade kudrat n kuasa nak aje aku alihkan segala penyakit yg anak2 ade pd badan aku. X mampu tgok ksakitan anak2 ni depan mata. Smalam Syed Mukhreez, my youngest boy demam pon aku x tent arah dah. X nk sesuatu yg x patut jd pd baby chumel n chubbya aku tu....:(

Back to Rara ZIkry....nah, aku pastekan kat sini, kisah sblum dia kena sakit tu, saat dia dengan kawan2 dia cycling kat area Mahkamah Shah Alam....

On that date, 19th March 2010, Lanie, Rara and kawan-kawan yang lain plan nak spend time together. Alaaaa, biasala hujung minggu. Ada yang pergi camping, ada yang pergi shopping, ada yang pergi clubbing, but they choose to go for cycling. Diorang pergi kat area Mahkamah Shah Alam tak salah aku. Ada orang cakap tempat tu keras. Tak tahu lah, orang cakap. Semua tempat kat Shah Alam pon keras, nak nak rumah teres kat Seksyen 2 tu. Melayu buat terok sungguh. Eh, tapi Lanie pon pernah cakap tempat tu keras. Okay, back to our topic. Diorang pon enjoy cycling kat situ. Out of sudden masa tengah have fun, Rara terduduk and sesak nafas. Yes, diorang sedia maklum tahu yang Rara ada asthma, dan mungkin ni asthma attack yang normal. Rara minta hantar dia pergi hospital terus sambil tahan sesak nafas tu. Masa kelam kabut tu, Lanie suruh kawan dia ambil kereta while Lanie tanya Rara nak dia buat CPR tak memandangkan Lanie tahu how to do it. Tapi Rara cakap tak payah and terus ulang minta hantar dia kat hospital. Masa dalam kereta Lanie sempat cakap-cakap lagi dengan Rara but then, Rara diam and mulut dia dah berbuih-buih. Sampai je hospital, doktor cakap dia dah koma. Lanie cakap doktor tu rasa masa dalam kereta dah kena dah. Imagine how will you handle the situation? Your BFF yang gelak sama-sama masa pagi tadi, now dah koma and the only thing you can do is stare at the weak body..

Ada sikit lagi cerita yang buat aku bertambah sebak. Masa Lanie pergi melawat Rara kat hospital, Rara masih koma. Masa Lanie nak balik, ada nurse nak tukarkan baju Rara. So Lanie nak geraklah balik rumah. Mungkin tak kena cara atau nurse bodoh bahlol bingai (bak kata Lanie) ni pergi tukar baju dengan kasarnya, Lanie nampak air mata Rara jatuh masa Lanie jalan balik. Lanie pon sedih tapi just jalan balik je lah. Kau nampak tak betapa hibanya situasi tu? Kawan kau yang koma tu keluarkan air mata masa kau berjalan pulang nak tinggalkan dia kat hospital tu, exactly waktu nurse salinkan baju dia. Bertambah kecewa, esoknya kau dapat tahu siku Rara retak! Rupanya! Dah kau nak syak siapa lagi kalau bukan si nurse yang buat kerja macam bebal tu? Siapa tak marah dan sedih?





( ni pic c Rara Zikry yg chumel n cantik mcm yga ku ckp td....cantikkan dia....)





Buat masa sekarang, semua orang mungkin belum tahu atau ada yang baru tahu bahawa family Rara memerlukan sumbangan/dana untuk Rara. Aku tak tahu macam mana nak tolong. Aku pasti kalian pon sama seperti aku. Yang mana ada lebihan duit jangan malu jangan segan. Paling kurang cuba sebarkan pada orang ramai. Blogger sekalian? Twitter Team? Facebookers?

Sumbangan boleh dibuat ke akaun ibu Rara:

Maybank
Account Holder Name: Zarina Binti Amir
Account Number: 112183147486
SWIFT CODE MBBEMYKL
*Please contact Zarina Amir (Nadhira’s mother) @ 012-3603509 or email zarinazikry@gmail.com for further infos.

Page facebook yang dikendalikan oleh sepupu Rara ie: Contribution for Rara Zikry's medical expenses.

Untuk Rara n famly dia...aku doakan semoga Rara cepat sembuh seperti sediakala , dan mampu jd hamba Allah yg lebih baik. Untuk ibubapa Rara maupon famly dia...sabar n redhalah atas ujian Allah ini. Sesungguhnya kamu adalah insan2 yg tpilih istimewa di sisi Allah kerana Allah sayangkan kamu, ingatkan kamu...Sandarkan segala kesedihan dan pengharapan pd Allah krn DIA lbh tahu , lebih faham dan Maha Mengasihani.

Bila kita sakit,kita akan selalu ingat Allah. Jadi Allah nak kita selalu ingat Allah, sebab tu dia kasi kita sakit. Ternyata bukan ubat atau doktor yang menyembuhkan penyakit kita. Ustaz berpesan, jangan sampai hilang keimanan bila kita sakit. Kata-kata hikmah inilah yang mendorong saya agar kembali langsung pada Allah bila saya sakit...

Semalam masa dodoikan mukhreez tdo....aku juz bacakan selawat syifa' je kat ubun2 dia...gosok2 badan dia , then dia diam je. Sebelum tu, dia merengek sikit. Biasanya dia nk pandai sesuatu kalau demam / beralih bulan ni....sian anak umi..

For those yg baca entry kali ni, jom kita sama2 doakan rara zikry supaya dia kembali sihat sepenuhnya. Sedekahkan roh dia Al-Fatihah dengan harapan supaya rohnya tenang dan tabah di dalam jasadnya. Walaupon aku x pnh bertentang mata dengan Rara, maupon tahu pasal dia...tp atas dasar sifat ibu yg aku ade ni...bila baca pasal dia, aku jd insaf n sedih. Semoga Allah tenangkan hati2 kami..amin!

out n salaaaaaaaaaam~




dilullabykan oleh noordotyrasulkhan


2 comments: