Search This Blog

MY suke dengar list...


MusicPlaylistRingtones
Create a playlist at MixPod.com

Tuesday 16 August 2011

Perasaan Buruk Sangka (Su'u zan) Dengan Allah.


Wednesday...17 Ramadhan bsamaan 17 Ogos...skejap je masa blalu kan..banyak lagi bende yang x terbuat..yg dirancang x terlaksana..fikiran kadang tenang kadang kusut, kusut memikirkan masalah orang yang selalu bsangka buruk sesama manusia, apatah lagi bsangka buruk dengan Allah.

BURUK SANGKA...perkataannya saja dah mggambarkan buruknya sikap org yang ada perasan gini. Namun kenapa manusia masih jugak nk kelihatan buruk? atau dalam hati x pernah ikhlas dan suci? Pada aku, buruk sangka ni bsangkut paut dengan hati, dengan fikiran sbb hati n otak yang control sume tu kan?


Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : "Sedang segolongan yang lain yang hanya mementingkan diri sendiri, menyangka terhadap Allah dengan sangkaan yang tidak benar, seperti sangkaan orang jahiliah."
(Surah Ali-Imran ayat 154)

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : "Wahai orang yang beriman, jauhilah kebanyakan sangkaan (kecurigaan), kerana sebahagian dari sangkaan itu dosa."
(Surah al-Hujurat ayat 12)

Apa itu buruk sangka? Dalam bahasa yang mudah di fahami, buruk sangka membawa erti 'negative thinking'.
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud : " Dan kebanyakan mereka tidak mengikuti kecuali persangkaan sahaja, sesungguhnya persangkaan itu tidak sedikit pun berguna untuk mencapai kebenaran."
(Surah Yunus ayat 36)

Biasanya sangka buruk lahir daripada bukti yang tidak kukuh. Belum lagi disiasat dan mengetahui lebih lanjut, pelbagai spekulasi telah terbit.

Punca Buruk Sangka Kepada Allah :
1. Tidak yakin dengan kekuasaan dan kebesaran Allah s.w.t.

2. Tidak dapat menerima hakikat bahawa lumrah hidup manusia yang sentiasa diuji.

3. Ragu-ragu sama ada ibadahnya akan diterima Allah atau tidak.

Leburkan Buruk Sangka :
1. Berusaha menambah ilmu.

2. Jangan sekali-kali berprasangka buruk tanpa asas.

3. Pandang sisi baik dan lupakan sisi jahat.

4. Sekiranya tiada sisi baik pada seseorang, maka jangan tergesa-gesa membuat sebarang andaian negatif.

5. Mintalah perlindungan Allah daripada bisikan syaitan.

6. Sembunyi keburukan Muslim.

7. Mohon kepada Allah diberikan sangkaan yang baik.

Do'a Sa'id bin Jabir, "Ya Allah ya Tuhanku, sesungguhnya aku meminta kepada-Mu dan sebaik-baik sangkaan dengan-Mu."

(Sumber diambil dari Majalah Solusi isu no. 17)



So...jom sama2 kita buang sifat buruk sangka sesama kita ni, kerana ia juga membawa erti kita sentiasa bsangka buruk dengan Allah. Alangkah sombongnya kita bila bsikap sebegini, kerana bukankah Allah itu Pencipta kita? Allah jua lah penakluk Hati2 manusia, dan seluruh milik kita ini adalah HAK MILIK ALLAH JUA? Mesti org2 yg slalu bburuk sangka tu x fikir mcm ni kn? Berubah lah....mana yang bsangka buruk ngn kawan tu...cubalah hisab diri kita...fikirkan dosa kita dengan Allah drpd dok MENYIBUK dengan hal org yang belum tentu sohehnya, malah jgn lah menabur fitnah...yang mana ada suami tu...kurang2kanlah BURUK SANGKA, CURIGA dengan suami sbb suami bukan hak milik kita pon, Suami kan hak milik Allah...Allah bg 'pinjam' je kat kita..so, jgn marah n ANGIN ngn Alah bilamana Allah nk uji kita dengan ssuatu yang kita rasa berat sbb Allah MAHA TAHU!!!

n again....artikel ini bbntuk umum...jika ada yang dapat mengambil pengajaram...alhamdulillah....jika anda masih sakit hati membaca entry ini....maafkan saya! Ternyata hati anda belum suci! Salaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam~













dilullabykan oleh noordotyrasulkhan

No comments:

Post a Comment